Mit adhat Neked a JÓGA?

Jóga Győrben a Lélekbonbon jógastúdióban Melindával

“Ha békében akarsz élni, teremts békét magad körül.”

Ezt a gondolatot nem, én hanem a Dalai Láma fogalmazta meg. Érdemes megfogadni.

Hiszem, hogy közvetlen környezetünket a béke szigetévé téve megtesszük az első lépést egy jobb, élhetőbb világ felé.

Velem jógázva, Te megteheted a kezdő lépést, hogy önmagadban békére lelj.Megtapasztalhatod belső békédet és közben észrevétlenül pallérozod a tested is.

De pontosan miről is szól, mire és kinek jó egyáltalán a jóga?

  • Ha Te a testedet akarod erősíteni, és felszabadítani izmaidat kötöttségéből…
  • Ha a lelked is simogatásra vágyik…
  • Ha mozognál valamit, de nem szereted a dinamikus, ugri-bugri mozgásokat…
  • Ha valami másra vágysz a tested átmozgatásán kívül…
  • Ha stresszes vagy, és szeretnél nyugalmat lelni…

A jóga több ezer éves múltra nyúlik vissza, és a test edzésén felül a lelket is táplálja.

Jógaórák a Lélekbonbon stúdióban Ménfőcsanakon
Jóga Ménfőcsanakon a Lélekbonbon jógastúdióban Pékné Szeitz Melindával

Egészségre gyakorolt jótékony hatását már tudományos kutatások is bizonyítják.

Jót tesz az ízületeknek, erősíti az izmokat, védi a gerincet. Erősíti az immunrendszert és javítja a nyirokkeringést.

Menstruációs panaszok, hormonális eltérések esetén is ajánlott.

Tégy az egészségedért, tartsd magad formában, hogy boldog és egészséges maradj idősebb korodban is!

Sokszor hallom kérdésként attól, aki még sosem jógázott, hogy mégis mire számítson, hogy zajlik egy jógaóra?

  1. Az órát mindig ráhangolódással kezdjük, hogy ne csak a testünk, hanem az elménk és a lelkünk is megérkezzen.
  2. Utána egy alapos és jóleső bemelegítéssel felkészítjük a testet az ászanázásra (gyakorlatokra, testtartásokra).
  3. Ezután pedig már valóban jógázunk.
  4. Az aktív jóga rész után pedig jön az óra befejező szakasza: meditáció, betekintve bensőkbe.

Minden egyes alkalom lehetőség, hogy átlépd saját határaidat és fejlődj!

Jógaórák Győrben a Lélekbonbon jógastúdióban Pékné Szeitz Melindával
Jóga Győrben a Lélekbonbon stúdióban Melindával

“Én naponta hálát adok, hogy a jóga jelen van az életemben. A részemmé vált.”

Hálás vagyok, mennyi csodás embert ismerhetek meg általa. Köszönöm, hogy jöttök hozzám-velem hétről hétre! Köszönöm, hogy bizalmatokba fogadtok és fejlődtök velem együtt! Nemcsak fizikailag, hanem lelkileg is.

El sem tudjátok képzelni, mennyire inspiráló, amikor óra végén látom kisimult arcotokat, és hogy sikerült ellazulnotok és feltöltődnötök!

Várlak szeretettel Téged is jógaóráimra!

Pékné Melinda
+36 20 488 2968
melinda@lelekbonbon.hu

Részvételeddel elfogadod a következőket:

• az órán saját felelősségedre veszel részt;
• az esetleges sérülésről, betegségről az oktatót tájékoztattad;
• az órák alatt az instrukciókat pontosan betartod és követed;
• a saját szintednek megfelelő órán veszel részt, ha mégis megsérülnél egy órán, akkor az oktatót semmilyen felelősség nem terheli ezért.

Hol találod a Lélekbonbont?

A Lélekbonbon pontos címe:
9012 Győr Galgóczi u.21. Fsz 2.
2.csengő
Parkolni szabályosan a Szirányi Miklós és Forráskút utcában tudsz.

Bejelentkezni itt tudsz:

Hatha jógára pedig a Facebook oldalamon tudsz bejelentkezni.

Nálam az alábbi típusú jógákon tudsz részt venni:

Gerincjóga

A gerincjóga anatómiailag átgondolt, hatékony gyakorlatsorokat alkalmaz, a rendszeres gyakorlással hamar megtapasztalod, hogy változik a tested, fejlődik a mozgásod, valamint egyre erősebb és hajlékonyabb vagy. Ami korábban nehéznek tűnt, az idővel könnyű lesz. Amiről azt hitted, sosem fog sikerülni, napról napra közelebb lesz. A gerincjóga valóban mindenki jógája, ha nem vagy sportos, vagy korábban nem szerettél sportolni, akkor is megszeretteti veled a mozgást. Ha már jógázol egy ideje, akkor pedig visszavezet az alapokhoz – ami mindig hasznos.

A gerincjóga 3 fő területre fókuszál:

  1. A fizikai test egészségének javítása. A fizikai test szisztematikus átmozgatásával kezdünk, aktiválva az esetlegesen nem használt területeket és felkészítve a testet az erőteljesebb mozgásokra. A következő lépés az izmok általános feszültségének oldása, és az ízületek, szalagok, porckorongok átmozgatása, illetve a tartásjavító gyakorlatok. Ezután következhetnek az óvatos nyújtások és a tartóizmok erősítése, miközben gyakoroljuk a figyelem irányítását, ezzel a testtudatot is javítva.
  2. A helyes légzés elsajátítása. A helyes légzés az alapja nem csupán a helyes mozgásnak, de a fizikai és mentális egészségnek is. Először megtanuljuk szinkronizálni a mozgást és a légzést, ezzel gyakorolva a légzőizmok irányítását. Ezután egyszerű légzőgyakorlatokkal erősítjük az energetikai állóképességet, csökkentjük a stresszt és elkezdjük az idegrendszer felkészítését a mentális gyakorlatokra.
  3. A stresszoldás, illetve a relaxációra való képesség javítása. A stresszoldás a modern ember általános igénye, ami kultúránk túlingerelt, felgyorsult, teljesítmény centrikus életviteléből fakad. A tudatos mozgás és légzés önmagában is erős stresszoldó hatású, de a gyakorlás végén a néhány perces vezetett relaxáció lehetőséget ad a feszültségek tudatos kezelésének elsajátítására.

Sok jótékony hatása mellett mégis az a legjobb benne, ahogy egy gerincjóga óra után érzed magad. Alaposan átmozgattad az egész tested, mégsem érzel majd fáradtságot. Relaxációval zártad a gyakorlást, mégsem maradsz álmos. Kipihentebb leszel, mint ahogy órára érkeztél. Ezért mindenképp érdemes visszatérni a jógaszőnyegre.

Gerincjógára a Facebook oldalamon tudsz bejelentkezni.

Hatha jóga

Bár hatha jóga csak egy van (a hatha jóga a testtartások, azaz ászanák gyakorlását jelenti), a mai modern jógairányzatok és jógaiskolák sűrűjében könnyen elvész az ember. Alapvetően ha a gyógyulásra, az egészség megőrzésére törekszünk, a leghatékonyabbak akkor lehetünk, ha rendszeresen mozgunk, illetve elsajátítjuk a helyes légzés és helyes testtartás alapjait. A hatha jóga ászanái pedig épp ebben segítenek.

A hatha jóga előnye, hogy rugalmasan tartja az ízületeket, megőrzi vagy visszaadja azok teljes mozgáskörét, erősíti a csontokat, lassítja a csontritkulási folyamatokat. A megfelelően végzett légzés növeli a tüdő kapacitását, a gyakorlatok rugalmasan tartják a bordakosarat, a mellkasi izmokat. A rendszeres gyakorlás javítja a vérkeringést, csökkenti a magas vérnyomást, erősíti az immunrendszert. Nagyobb teherbírást, állóképességet ad, és fejleszti az egyensúlyérzéket.

A hatha jógaórák fókuszában legtöbbször a mély légzés, a légzés és a mozgás összehangolása, a hát- és a gerinc helyes pozicionálása, illetve az ízületek és az izmok ellazítása áll. A lassan végzett gyakorlatok segítenek feltérképezni saját fizikai határainkat, anélkül, hogy veszélyeztetnénk testi épségünket.

Hatha jógára a Facebook oldalamon tudsz bejelentkezni.

Yin jóga

A Yin jóga kialakulása

Az ősi kínai hagyományokban találhatjuk meg a yin jóga gyökereit. A taoista szerzetesek körében volt népszerű a hosszan kitartott pózok gyakorlása, mellyel a test energia áramlását szabályozták. Az 1970-es évek végén hozta be az USA-ban Paule Zink a hosszan kitartott pózokat, és megalkotta saját rendszerét. Zink tanítványai nagyrészt harcművészek voltak, akik kötött izomzattal rendelkeztek, ezért vezette be tanításába a hosszan kitartott pózokat, hogy enyhítse az izmok kötöttségét.

Később egyik tanítványa Paul Grilley jógaoktató fejlesztette tovább és finomította a pózokat. Összekapcsolta a Zink-től tanultakat a Hatha jóga elemeivel és a kínai orvoslás alapjaival. Grilley tanítványa Sarah Powers jógaoktató beépítette a buddhista tanításokat is az oktatásába, illetve nagyobb hangsúlyt feketetett a meridiánok rendszerére. Mindezeket egybevetve jött létre a mai értelemben vett Yin jóga.

Yin és Yang minőségek

A Yin és a Yang taoista fogalmak, melyek a természetben fellelhető ellentétes és kiegészítő erőket jelentik.

Yin jellemzői: Passzív, hideg, lefelé mozgó, Hold, női minőség

Yang jellemzői: Aktív, forró, felfelé mozgó, Nap, férfi minőség

A testben megtalálható merev kötőszöveteket (ínak, szalagok, csontok, fascia) yin-nek tekintjük, míg a mozgékony, rugalmas izmokat és a vért yang-nak. A yin jógán tehát a felszíni izomszövetek helyett a mély kötőszövetekkel dolgozunk.

Fontos tudni, hogy önmagában egyik minőség sem létezik a másik nélkül. Nem lehet szétválasztani őket, és nem lehet értelmezni őket egymástól függetlenül. A világ jelenségeiben meglévő erők, a két minőség egységén alapszanak.

Mi a Yin jóga?

A yin jóga az indiai és a kínai filozófia találkozásán alapszik. A yin egy meditatív, lassú, passzív jógafajta, mely a Hatha jóga ászanáit veszi alapul, figyelembe véve a meridiánokat, vagyis az emberi testben található energiahálókat. Yin jógán több teret kap a befelé figyelés és a belső térben való elmélyülés, mindemellett kevesebb figyelem irányul a test aktivitására. 1-3-5-8 percig kitartott ászanákkal dolgozunk, melyek elsősorban a test ellazítását segítik, így a legtöbb ászana ülő vagy fekvő testhelyzetben történik.

A yin jóga hatásai:

  • A mai rohanó világban mindenkinek szüksége lenne arra, hogy le tudjon lassulni, a yin jóga egy kiváló eszköz ehhez.
  • A magunk felé támasztott elvárások, a folyamatos „tevési” kényszer a legtöbb ember életében folyamatosan jelen van. A yin segít abban, hogy megtanuljunk engedni, elengedni és megengedni.
  • Ezeken az órákon több idő jut arra, hogy igazán el tudjunk mélyülni az adott pózban. Az elmélyülés során fejlődik a test tudatossága, hiszen jobban meg tudjuk figyelni, érezni a testen belüli tér érzését.
  • Az izmok és az idegrendszerünk is közvetlen kapcsolatban áll egymással. Azáltal, hogy a testet megtanuljuk tudatosan ellazítani, hatunk az idegrendszerünkre is. Ilyenkor a paraszimpatikus idegrendszeri működés felerősödik.
  • Fontos szerepe van a légzésünknek. A yin jóga pózokban jut idő arra is, hogy a légzésünkkel mélyebb kapcsolatba kerüljünk.
  • A légzés tudatosítása számtalan pozitív hatással bír. Többek között nyugtatja az elmét és a jelenbe hozza a figyelmet.
  • A yin segít gyakorolni és elsajátítani az elfogadás képességét. Ez az elfogadás több szinten is megjelenik. Segít elfogadni önmagunkat, a testünket, adottságainkat és a korlátainkat. Az elfogadás képességének elsajátítása által, a jelen pillanatba való megérkezés már könnyedén, szinte magától történik. Az elme többé nem áll ellen a mostnak, a jelen pedig elfogadást nyer. Végső soron ez a jóga célja. Túljutni az idő illuzórikus korlátain, és megérkezni az egyetlen valóságba, a jelen pillanatba.
Yin jógára a Facebook oldalamon tudsz bejelentkezni.

Női jóga

A Női jóga a hatha jóga gyakorlatait alkalmazza a női egészség helyreállítására. A fizikai testet a modern intimtorna hatékonyságával képes kezelni, míg az energetikai és mentális történésekhez a klasszikus jóga ősi, számunkra mégis újszerű szemléletével közelít.

A Női jóga hatásai:

Gyakorlataink az altest energetikai rendszerét állítják helyre, megerősítik a gát területét, a medence és a has izmait. Mobilizáljuk és erősítjük a csípőizületet, tanítunk görcsoldó relaxációs technikákat és ciklust szabályozó gyakorlatokat. Megtanítjuk, tudatosítjuk a női szervekhez kapcsolódó érzeteket, fejlesztve ezzel az öngyógyítás képességét.

A helyes légzés elsajátításával kiegyensúlyozzuk a hormonális működést, az idegrendszer és ezzel az érzelmek stabilitását. A Női jóga hozzásegít önmagunk megismeréséhez, elfogadásához, női mivoltunk teljesebb megéléséhez.

Kinek ajánlom?

Egészségeseknek:

  • akiknek gyenge a medence izomzata (megereszkedett szalagok, méh stb.)
  • szülés előtt, akik gyermeket szeretnének
  • szülés után, akiknek a terhesség alatt és szülés közben meggyengülhettek az alhasi izmai
  • menopausa tüneteinek enyhítésére
  • gyenge hüvelyizomzattal rendelkezőknek (pl. levegős vagina)
  • kötött, merev csípőjű hölgyeknek
  • nehéz fizikai munkát végzőknek
  • sportolóknak, akik rendszeresen szökdellnek vagy súlyt emelnek (pl. aerobik, futás stb.)
  • erősen stresszes nőknek
  • szexuális élet javítására

Egészségügyi problémákkal:

  • görcsösen, rendszertelenül menstruálóknak
  • inkontinenciára
  • női szervi problémákra (petevezeték elzáródás, mioma stb.)
  • aranyeres panaszokra
  • szél, székletvisszatartási problémákra
  • női hormonális gondokra

Női jógára a Facebook oldalamon tudsz bejelentkezni.

Kismama jóga

A módszer kidolgozója Francoise Barbira Freedman, a Cambridge-i Egyetem orvos-antropológusa, több évtizedes gyakorlattal rendelkező jógaoktató és négygyermekes anya. A módszer lényege a várandósság időszakának minél jobb kihasználása a babára való ráhangolódás, és a kismama testi-lelki felkészülése szempontjából. A felkészülés részben a szülés eseményére történik, részben a születés utáni időszak fejlődésének megalapozását célozza. 

A várandósság időszakának foglalkozásai egyaránt tartalmaznak

  • klasszikus jógaelemeket (ászanák, speciális légzések, szankalpás relaxáció, meditáció, testérzet figyelés),
  • Freedman asszony Amazonas vidéki antropológiai kutatásai során, a természeti népek asszonyainál megfigyelt, és tőlük átvett mozgáselemeket, illetve
  • a gátvédelem egyik alapelemeként ismert gátizomtornát.

Az ászanák (testhelyzetek) mindegyike a várandósság időszakában folyamatosan változó női szervezet szükségleteihez van igazítva. Így a várandós jóga során az ászanák nem kitartott testhelyzeteket, hanem folytonos, könnyed mozgásban végzett gyakorlatokat jelentenek. Ezek főként a hátizmok erősítését, a gerinc rugalmasságának megtartását, a nyugalmi légzéskapacitás növelését, a csípőízületek rugalmasítását célozzák. Ugyanakkor nagyon fontos szerepük van ezeknek a mozgásoknak a kismama fizikai kondíciójának, és ezáltal jó közérzetének elérésében, megőrzésében. 


A speciális légzések
szerepe is sokoldalú, a helyes, erőltetés-mentes légzés elsajátításától az izmok egyidejű lazításán át a hangokkal összekapcsolt légzések általi pszichikai lazításig terjednek. 


A szankalpás relaxáció
(szankalpa= pozitív kijelentő mondat, megerősítés, autoszuggesztió) egy vezetett, imaginatív technika, mely szintén a testi-lelki ellazulást, feltöltődést, a pozitív képekben való gondolkodást, ráhangolódást segíti. Gyakorlati tapasztalat, hogy azok a kismamák is tudnak ilyenkor pihentetően ellazulni, akik a várandósság bizonyos időszakában otthon már nem tudnak rendesen aludni. 


A meditáció, melyhez vezető egyik módszer a testérzet figyelés, az események elfogadását, az azzal való együttműködést, a kismama saját testének megismerését, és jelzéseinek magabiztos felismerését segíti. 

A kismamajógát ajánlom minden olyan kismamának, aki egészséges várandósságra, könnyű szülésre, a szülést követő gyors regenerációra vágyik. Szeretne továbbá egy érzékeny, gyöngéd és szoros kötődésre alapuló kapcsolatot kialakítani kisbabájával.

A kismama jógát minden 14. hetet betöltött, egészséges kismama orvosával egyetértésben gyakorolhatja. Nem szükséges sem jógában, sem pedig más sportágban szerzett korábbi tapasztalat.

A kismama jóga segít abban, hogy várandósságunk és a gyermek kihordása a lehető legkellemesebb legyen, s már a kezdet kezdetétől pozitív körülményeket biztosít a születendő baba számára.

Kisbabás jóga

Kisbabás  jóga, ahol mindketten egyaránt fontosak vagytok: babamasszázs segíti a kötődés elmélyítését, míg a közös gyakorlás, utánzás az együttműködést. Babád idegrendszerért és mozgáskoordinációját fejlesztő játékos gyakorlatok (ölbeli játékok, hintáztatások, gördítések, mondókák) mellett, saját tested regenerálása és energetizálása (célzott erősítő, nyújtó és légző gyakorlatok, illetve gátizomtorna) is kellő teret kap. 

Hogyan épül fel a foglalkozás?

Az óra rövid ráhangolódással kezdődik, majd a bemelegítő babamasszázs, illetve a mama bemelegítése következik. Mindezt az „anyaidő” követi, közben a babák megpihennek, szemlélődnek. A jóga segítségével a teljes testet jólesően átmozgatjuk, elősegítve ezzel a gát izomzatának regenerálódását, valamint hogy az anyukák újra erőre kapjanak. Többek között sok tartásjavító és háterősítő jóga pózt végzünk az órák során. 

Mit érdemes még tudnod?

Baba-mama jógaórára már 6 hetes kortól hozhatod a babádat, azonban, ha császármetszéssel szültél javasolt inkább csak a 8-10. héttől bekapcsolódnod. (Orvosod tanácsát mindenképpen kérd ki előtte!) Az óra közben babádat igénye szerint megszoptathatod, tisztába teheted. Ha éppen aludni szeretne, hagyhatod pihenni, addig is élvezve a magadra fordított időt!

Mit hozz magaddal?

A babádnak kis plédet, textilpelust, esetleg kedvenc játékát, hogy otthonosabban érezze magát. Innivalót mindkettőtöknek, kényelmes ruházatot a közös gyakorláshoz, valamint pulóver és zokni – hogy a relaxáció alatt se fázzatok!

Senior jóga

A hosszú, egészséges időskor mindenki számára elérhető, és ebben a senior jóga kiváló eszköz lehet. Az idősek számára könnyített jóga ízületkímélő mozgásforma, ami fokozza az ízületek mozgékonyságát, ezáltal csökkenti azok duzzanatát. Rendszeresen jógázva csökkennek a hát és deréktáji panaszok. A mozgás fokozza a nyirokrendszer keringését, és gyorsítja a lelassult anyagcserét. Segít a csontozat, izomzat és ízületek épen tartásában. A gyakorlatok elősegítik a csontsejtek szaporodását, valamint erősítik a támasztó szervrendszer működését és fejlődését, normalizálják a vérnyomást és elősegítik a biztonságosabb mozgás kialakulását. Kiemelkedő szerepe van az egészség megőrzésében, a különböző betegségek, sérülések megelőzésében.  Gyorsítja a rehabilitációs folyamatokat. Általános hatásként jobb közérzet alakul ki. Az órákon való részvétel jó alkalom a kapcsolatteremtésre, növeli az önbizalmat és a pozitív gondolkodás irányába vezet. 

Jógarend

  • A terem minden óra előtt 10-15 perccel nyit.
  • Tiszteld meg az oktatót és jógázó társaidat: érkezz időben, hogy legyen elég időd átöltözni és ráhangolódni.
  • Óra előtt a telefonodat halkítsd le vagy kapcsold ki. A terembe magadon kívül esetleg egy törölközőt és egy flakon vizet hozz be magaddal.
  • Ha lehet, foglalkozás előtt 1,5 – 2 órával már ne egyél.
  • Kerüld a teremben a hangos beszélgetést, az óra előtti időt inkább csendes ráhangolódással töltsd. Tartsd tiszteletben a társaid nyugalmát!
  • Kényelmes ruhán kívül semmi másra nem lesz szükséged, minden más gyakorláshoz szükséges eszközt biztosítok. Ha van saját matracod, természetesen nyugodtan használhatod.
  • A stúdió eszközeit rendeltetésüknek megfelelően, saját felelősségre használd.
  • Az órán saját felelősségedre veszel részt. Figyelj magadra, és a tested visszajelzéseire. Ne versenyezz se magaddal, se másokkal. 
  • A foglalt időpont lemondását minimum
    24 órával az időpont előtt  tudod megtenni. Ezzel másoknak segítesz az időpontfoglalásban. Lemondás hiányában a következő alkalom duplán kerül majd felszámításra.